Allmänt
Köp, leveranser och ångerrätt för konsumenter regleras i Konsumentköplagen (SFS 2022-820) samt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Se punkterna 1 – 9 nedan.
För köp- och leveransvillkor gällande företag och återförsäljare hänvisar vi till Köplagen (SFS 1990:931 – 981). Se punkterna 10 – 16 nedan.
Om företaget
Företaget drivs av Ewa Winje som enskild firma under firmanamnet Ewa Winje Inspiratör & Författare. Organisationsnummer är SE581201432101.
Företagets säte är Malmö, med postadress Tornfalksgatan 6 A, 215 60 Malmö. Tel kundtjänst: 073-675 77 23. E-post: ewa@ewawinje.se
Köp- & leveransvillkor för konsumenter
1 Beställning
När du har slutfört din beställning i butikskassan skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla de uppgifter du uppgett i din beställning. Är någon uppgift felaktig i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss. Se våra kontaktuppgifter ovan.
Efter att du har fått orderbekräftelsen, får du även ett kvitto (om du handlat med kort) eller en faktura (om du har valt fakturering/delfakturering i webbutikens kassa). Kvittot eller fakturan skickas från vår betalningspartner Qvickly (Billmate AB). Mer info om Qvickly samt länkar till deras betalningsvillkor och kontaktuppgifter finns i avsnittet 18.4.1 Betalleverantör. Observera – kontrollera din skräppost om du inte får några bekräftelser!
2 Frakt
Samtliga beställningar till privatpersoner levereras fraktfritt.
3 Leverans av fysiska produkter
Alla våra fysiska produkter skickas som spårbara försändelser. Försändelserna levereras med Postnord i första hand till din dörr eller postlåda, eller, om paketet inte får plats, till ditt utlämningsombud för Postnord. Om du behöver hämta ut ditt paket hos ombud, blir du aviserad via sms eller avi i brevlådan.
3.1 Leverans av tjänster
Har du beställt coaching får du instruktioner inför samtalet i ett separat mejl. Gäller din beställning kursmedlemskap får du ett mejl med ditt personliga lösenord till kurssidorna.
3.2 Leveranstid
Vår målsättning är att leverans ska ske senast 3 vardagar efter att beställningen är mottagen av oss och orderbekräftelse skickats till beställaren. Vi reserverar oss för leveransförseningar som vi inte har någon möjlighet att påverka.
4 Priser
Alla priser i webbutiken anges i SEK. Samtliga priser är inklusive moms. Böcker är belagda med 6% moms. Kurser och coaching är belagda med 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistor och i webbutiken samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
5 Ej uthämtad försändelse
Försändelser ligger hos postombudet i 14 dagar innan det returneras till oss. Om du ångrar ditt köp och vill returnera varan behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera det. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnader som uppstår för hantering av ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad mm). Avgiften för ej uthämtade paket är 249 kr.
6 Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som konsument en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
6.1 Vid nyttjande av din ångerrätt av fysiska produkter
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska vara skriftligt och i form av ett e-postmeddelande som du skickar till ewa@ewawinje.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returen gäller, framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart men senast inom de lagstiftade 14 dagarna efter att du skickat och fått ett bekräftelsemejl, returnera produkterna till oss.
Du står själv för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas väl paketerade och i ursprunglig förpackning.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
6.1.1 Vid nyttjande av din ångerrätt av coachingsamtal
För att erhålla full återbetalning av bokat och betalt coachingsamtal krävs att en skriftlig avbokning kommit oss tillhanda senast 24 timmar före bokad tid. Vid avbokning kortare tid än 24 timmar i förväg återbetalas 50 % av beloppet. Vid ej avbokad tid återbetalas inte pengarna. Avbokning ska skickas till ewa@ewawinje.se. Tydlig information om att meddelandet avser en avbokning samt kundens kontaktuppgifter ska framgå i mejlet.
6.2 Ångerrätten gäller inte:
Produkter och tjänster som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. Produkter och tjänster som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig. Specialtillverkad produkt eller tjänst, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt. Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel. Lösnummer av tidningar eller tidskrifter. För mer information om den lagstiftade ångerrätten. Se www.konsumentverket.se
7 Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter och tjänster innan dessa skickas till dig. Skulle produkten eller tjänsten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss, i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning, att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara eller tjänst. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
7.1 Hur går du till väga vid reklamation?
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till oss på e-postadress ewa@ewawinje.se. I mejlet anger du ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt en beskrivning av felet.
Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt eller tjänst, återbetalar vi dig för den defekta produkten eller tjänsten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se.
8 Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten eller tjänsten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter som vi inte kan påverka (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
9 Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter och tjänster. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas och tjänsternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna och tjänsterna så korrekt som möjligt.
Köp- och leveransvillkor för företag
Villkor för köp och leverans mellan företag regleras i Köplagen (SFS 1990:931 – 981)
10 Krav för att bli återförsäljare
För att bli återförsäljare för våra produkter behöver du ha ett företag som är momsregistrerat hos Skatteverket. Före leverans görs alltid en kreditkontroll. Vi har ingen nedre gräns för antalet produkter återförsäljaren väljer att köpa in.
11 Priser
Vi följer ett riktpris som motsvarar ett av oss fastställt förlagspris exklusive moms. Därutöver kan möjlighet till inköpsrabatt finnas. Eventuella rabatter förhandlas fram mellan oss och beställaren innan beställningen genomförs.
12 Beställningar och förfrågningar
Beställningar och förfrågningar görs genom att ringa oss på tel 073-675 77 23. Vid kontakten behöver du uppge företagsnamn, momsregistreringsnummer, namn på kontaktperson, fakturerings- och leveransadress, telefonnummer samt e-postadress.
Efter att inköpspriset överenskommits mellan säljare och köpare, skickas en bekräftelse på vårt avtal till den e-postadress köparen angett vid beställningen. Vi ber er att läsa igenom meddelandet noggrant och återkomma snarast om något är felaktigt.
13 Fakturering
Samtliga betalningar sker via vår betalningspartner Billmate AB, som gör en kreditkontroll. Efter att ordern godkänts av Billmate, skickas fakturan till den faktureringsadress kunden har uppgett i beställningen. Förfallodatum är 30 dgr netto. Faktureringsavgift 15:- utgår vid samtliga beställningar. Länkar till Billmate AB:s användarvillkor, svar på vanliga frågor samt kontaktuppgifter hittar du under avsnittet 17.4.1 Betalleverantör.
14 Fraktsätt och fraktkostnad
Det fraktsätt vi erbjuder företagskunder är DHL Servicepoint. Paketet levereras till den leveransadress köparen angivit i beställningen. Köparen står själv för fraktkostnaden. När försändelsen är expedierad av oss, skickas en spårningslänk till kunden till den e-postadress kunden uppgett i beställningen.
15 Ångerrätt/reklamation
Rätt att ångra köp mellan företag (B&B-försäljning) omfattas i sin helhet av Köplagen (SFS 1990:931-982)
16 Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar att ta emot cookies. Mer information om hur du gör kan du få på Post och telestyrelsens hemsida, www.pts.se
17 Personuppgifter
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter i samband med köp. Läs vår fullständiga integritets- och cookiepolicy samt våra användarvillkor.
17.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
17.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order, lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
17.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
17.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
17.4.1 Betalleverantör
Samtliga betalningar sker genom vår samarbetspartner Billmate AB, som hanterar alla betalalternativ via sin snabbkassa. Se användarvillkor, svar på de vanligaste frågorna samt kontaktuppgifter till dem nedan.
Vid genomförande av köp delas information med Billmate AB (från och med den 15 april 2023 ingår Billmate i varumärket Quickly). Den information som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
Här hittar ni information om Billmate AB samt Qvickly:
Billmate AB:s användarvillkor
Svar på de vanligaste frågorna samt kontaktuppgifter till Billmate AB hittar du här
18.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. De uppgifter som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är Postnord (privatpersoner) och DHL (företag).
198.4.3 Nyhetsbrev och inspirationsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev (inspirationsbrev) delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder GetANewsletter för utskick av nyhetsbrev.
18.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
18.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
18.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
19.8 Ansvarig för dataskydd
Företaget Ewa Winje Inspiratör & Författare är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
18.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Loopia.se, som drivs av Loopia AB med säte i Västerås.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i villkoren. De ändrade villkoren anses vara accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
Om tvist inte kan lösas i samförstånd mellan företagets kundtjänst och kunden, kan du som konsument vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se.
För tvister rörande avtalet mellan oss och beställande företag gäller bestämmelserna enligt Köplagen (SFS 1990:931 – 981).
Dessa köp- och leveransvillkor uppdaterades senast 2023-01-25